torsdag 25. juni 2009

Kaffeslaberas er dagens lykke!

Etter en kveld ute på byen med ei venninne igår, har jeg vært utrolig trett idag. Ikke fordi det ble så sent ute, men kanskje fordi jeg drakk 4 glass chablis og var litt brisen da jeg tråkket over dørstokken hjemme? Eller fordi når jeg la meg til å sove, ble jeg vekket minst 4 ganger i løpet av natten av en liten gutt som får sine første tenner?

Dermed var dagens lykke kaffeslaberas med sterk og god kaffe! Jeg har kjøpt Evergood sine dark roasted kaffebønner til vår Miele kaffemaskin. Perfekt smak, ikke for sterk og ikke for svak.

Til kaffen hadde jeg kjempelyst til å prøve noen av Martha Stewart sine oppskrifter på cup-cakes. Går man inn på hjemmesiden hennes finner man hundrevis av fantastiske cup-cakes til alle anledninger.

Siden jeg elsker sjokolade gir jeg dere denne oppskriften:

3/4 kopp kakaopulver
3/4 kopp varmt vann
3 cups hvetemel
1 teskje natron
1 teskje bakepulver
1 1/4 teskje salt
1 1/2 kopp usaltet smør
2 1/4 kopp sukker
4 store egg
1 ss + 1 ts vanilje ekstrakt
1/2 kopp med fløte

Fremgangsmåte:

Sett ovnen på 200 grader.
Visp sammen kakao og varmt vann. Ta så en ny bolle og visp sammen mel, natron, bakepulver og salt. Smelt smør med sukker på lav varme, og rør det deretter sammen i en kjøkkenmaskin. Vent i 4-5 minutter til massen er avkjølt. Tilsett så egg, et av gangen, og sett kjøkkenmaskinen på lav hastighet. Nå kan du røre inn vanilje og kakoblandingen. Tilslutt tilsetter du melblandingen i 2 omganger, annenvher gang med halvparten av fløten, bland alt godt sammen. Bruk store muffinsformer og stek muffinsene i ca 20 minutter, avkjøles på rist.

Glasur:
Lag glasur av 1 dl fløte og 2 plater kokesjokolade. Kan pyntes med sjokolade krøller.
Mmmmm!!!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg blir glad for kommentarer og gode tips!