søndag 21. juni 2009

Ny uke med lapskaus på menyen..


Herlige mandag! Det som er flott med mandag er at dagen markerer starten på noe nytt. En ny uke, nye muligher, og kanskje nye vaner.. Min kjekke mann ønsker å spise sunnere, og denne uken har han bestemt seg for å spise en spesiallaget suppe som skal hjelpe ham å komme på rett matkjøl. Suppen ble tatt opp fra fryseren igår...trodde han. Jeg så tilfeldig at han hadde tatt opp min mors hjemmelagede suppelapskaus i stedet. Spørs om den er sunn nok for ham, eller om han nettopp bestemte min middag...

Oppskrift på mor sin fantastiske lapskaus finner du her:

800 g elgkjøtt i terninger
3 ss olivenolje
1 stor løk i terninger
4 dl kjøttkraft
500 g poteter i terninger/skiver
3 gulrøtter i terninger/skiver
½ kålrot i terninger
½ sellerirot i terninger

Varm olje i en stor gryte og brun kjøttet. Tilsett løken og brun videre. Hell over vann eller kraft. Kok opp skum av og la trekke i ¼ - ½ time avhengig av hvor mørt kjøttet er. Tilsett grønnsakene og la småkoke videre i en halv time eller til grønnsakene er godt møre. Smak til med salt og pepper. Server med godt flatbrød.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg blir glad for kommentarer og gode tips!