mandag 29. juni 2009

Sukker

Mange mener for mye sukker i kostholdet er som gift for kroppen. Er dette riktig?

Wikipedia mener at vanlig sukker er en organisk karbohydrat som består av sukkerarten sakkarose, en disakkarid som framstilles av rørsukker. Sukker kan imidlertid også framstilles på andre måter og ha andre kjemiske strukturer. Sukker er søtt og energirikt, og fungerer som et viktig drivstoff i livsprosessene.

Etter et raskt overblikk på flere nettsider, ser det ut til at forskere strides om sukker er gift for kroppen eller ikke. Det er nok rom for litt sukker i kosten, men det er mengden det kommer an på.
Jeg mener at sukker i form av søtsaker er herlig, men blir det for mye merker jeg det godt på kroppen. Føler meg nesten fyllesyk dagen etter en skikkelig goddis kveld. I maten syntes jeg sukker noen ganger får frem spesielle smaker, og jeg bruker det litt som krydder. I ørsmå mengder.











Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg blir glad for kommentarer og gode tips!